Määräaikainen virkasuhteeni päättyi vuoden lopussa. Aloitin loppukirin edellisenä lauantaina ja tein la-su-ma-ti noin 10-tuntisia työpäiviä mahdollisimman ahkerana saadakseni kaikki asiat hyvään luovutuskuntoon. Keskiviikko 31.12.2003 oli viimeinen työpäiväni. Aamulla tein vielä viimeiset korjaukset projektin loppuraporttiin, jonka virallinen luovutustilaisuus alkoi klo 10. Sen jälkeen päivä oli täynnä erilaista läksiäisohjelmaa. Luovutin "vallan merkit" (nimikortin ja avainlevykkeen) virastomestarille hiukan ennen klo 16. Olisin mielelläni tehnyt vielä yhden keskeneräisen työn valmiiksi, mutta arvelin, että poislähtevän odotetaan poistuvan läksiäistensä jälkeen, eikä jäävän tietokoneen ääreen työskentelemään, kun muut jo lähtevät uuden vuoden vastaanottoon.
Loppuviikko meni kotona levätessä. Torstai oli pyhä. Sulattelin kotona edellisen päivän tapahtumia. "Perheneuvosto" tarkasti saamani läksiäislahjat todeten ne ylenpalttisen runsaiksi, laadukkaiksi ja elämäntilanteeseeni hyvin sopiviksi. Lähetin kiitossanoman työpaikalle laajalle jakelulistalle. Perjantaina kirjeenvaihto jatkui muutaman henkilön kanssa. Perjantain monet pitivät lomapäivänä, joten kaupan pitkät jonot eivät varmaankaan koostuneet pelkästään työttömistä :)
Maanantaina laadin ja lähetin vielä työpaikalle ohjeita, mitä em. kesken jääneen työn kanssa pitäisi tehdä. Sitten alkoi kodin siivous noin kuukauden Hesarien lukemisella ja poisviennillä. Loppiaisen jälkeen eli keskiviikkona se jatkui joulukuusen poisviennillä, joululahjojen ja muun jouluun liittyvän rekvisiitan pakkaamisella ja imuroinnilla.
Kävin viime syksynä Kalliolan kansalaisopistossa Venäjän alkeiskurssin, joka jatkuu kuukauden joulutauon jälkeen ensi viikon maanantaina. Tämä viikko oli ihanteellinen ajankohta kerrata syksyn oppimäärä - alkaen aivan alusta eli kyrillisistä kirjaimista: Isoista painokirjaimista yksi oli unohtunut, pienistä neljä meni väärin. Isoissa kaunokirjaimissa tein 9 virhettä ja pienissä kaunokirjaimissa 4 virhettä.
Täydensin syksyllä aloittamani Venäjän perussanaston, jota käytän kurssilla opetettujen sanojen kertaamiseen. Se sisältää nyt melko tarkkaan syksyn kurssilla opetetun sanaston. Huomaa, että Excel-taulukko on 6-sivuinen (Apusanat, Sanonnat, Adj+Adv, Subst, Verbit ja Erisnimet)! Paperille tulostettuna siitä tulee 15 sivua.
Kirjanpitoviikko alkoi marraskuun ALV-laskelman laadinnalla, kolmen laskun maksamisella ja Verohallituksen tiedotteen 1/2004 lukemisella. Sitten oli vuorossa omistamaani osakeyhtiötä koskevien asiakirjojen laadinta:
Huh,huh - viikon urakka tuli valmiiksi lauantai-iltana klo 23:10! Aempina vuosina olen tehnyt noita töitä sunnuntaisin tammi-toukokuussa ja pääsiäisen pyhinä. Tilintarkastuksen jälkeen suoritettavia, viime vuotta koskevia kirjanpidollisia tehtäviä ovat vielä: tasekirjan sidonta, yhtiökokouksen pito, osingonmaksu, osingonmaksuilmoitus verovirastolle ja tilinpäätöksen rekisteröinti kaupparekisteriin.
Koko viikko meni kodin siivouksessa eikä se sittenkään tullut vielä läheskään täydellisesti siivotuksi. Ongelmana on tavaran paljous. Järki sanoo, että tavaran määrää pitäisi vähentää, mutta kun esineitä sitten käy yksitellen läpi, niistä luopuminen on vaikeaa. Hyviä käyttöesineitä on kertynyt vuosien varrella monenlaisiin tarpeiseen - sellaisiinkin, joita ei ole käytännössä esiintynyt moniin vuosiin. Lisäksi erilaiset muistoesineet (ml. lehtileikkeet) vaativat yhä suuremman osan säilytystiloista.
Viikon järkyttävin TV-uutinen oli mielestäni se, kun Israel tuhosi 400 palestiinalaisen asuintalot sillä perusteella, että kyseisistä taloista oli tulitettu. Toisaalta ajattelen joskus, että elämä olisi kevyempää, jos pääsisi kerralla eroon kertyneen tavaran kuormasta ja saisi menetyksestä rahallisen korvauksen, jolla vosi ostaa sen, mitä tarvitsee. On sanottu, että jokainen omistamasi esine pitää myös aivoissasi tietyn tilavarauksen. Jos tavaraa on liian paljon, asuminen asunnossa on epämiellyttävän ahdasta, mutta se kuormittaa myös aivoja. Samalla kun luopuu esim. jostakin laitteesta tai tietokoneohjelmasta, samalla voi vapauttaa aivonsa sen käyttövalmiudesta. Samaan problematiikkaan lienee Jeesus viitannut sanoessaan, että rikkaan on yhtä vaikea päästä taivasten valtakuntaan kuin kamelin kulkea Jerusalemiin Neulansilmä-nimisen portin läpi. (Kameli mahtui siitä kulkemaan, jos sen selästä otettiin kaikki kuorma pois.)
Yritän nyt soveltaa sellaista ratkaisua, että kullekin esinelajille tai aihepiirille on annettu oma tilansa, johon sen täytyy mahtua. Esim. "muistovaatteille" varattuna yksi hylly. Muissa kaapeissa ja muilla hyllyillä saisi olla vain käyttöön kelpaavia vaatteita. Lisää analyyttistä pohdiskelua löytyy kuluneella viikolla laatimastani Kodin siivouksen käsitemallista :) Alla olevassa kuvassa on käynnissä liesituulettimen venttiilin imurointi:
Uuden ostaminen on aina helpompaa ja houkuttelevampaa kuin vanhan myyminen tai hävittäminen! Tämän viikon erikoisostos oli kannettava energia-asema, jota voi käyttää auton käynnistykseen, erilaisten 12 voltin sähkölaitteiden virtalähteenä ja lamppuna. Oheisessa kuvassa se on kytketty autokäyttöön tarkoitetun rikkaimurin virtalähteeksi. Tuolla yhdistelmällä aion imuroida vuokraamassani pienessä varastossa, jossa ei ole pistorasiaa käytettävissä.
Radiossa kuluneella viikolla haastateltu stressitohtori sanoi ehkä hiukan liioitellen, että suomalaiset käyttävät 90% energiastaan työasioihin ja yrittävät jäljelle jäävällä 10%:lla hoitaa muut asiat. Minulla oli pitkään kaksi keskeneräistä hyllyprojektia odottamassa sellaisia arkipäiviä, jolloin olisi tilaisuus tehdä ne valmiiksi. Niiden viimeistely vaati lopulta yhteensä neljä täyttä arkipäivää.
Hyllyprojekti #1 liittyy edellä mainittuun pieneen varastoon. Ostin sinne lähes 2 vuotta sitten edullisesti käytetyn hyllystön, jonka yhtä osaa piti kaventaa, jotta se mahtuisi käytettävissä olevaan tilaan. Tarkemmin sanottuna 8 massiivipuista hyllylevyä piti lyhentää 15 cm kutakin ja samalla tehdä niiden sahattuihin päihin alla olevassa kuvassa näkyvät lovet. Käsisahalla itse sahaamalla niistä ei olisi tullut siistejä. Ensin kävin kysymässä Oulunkylästä K-raudan sahauspalvelusta, mutta heidän välineillään ei olisi saanut tehdyksi em. lovia. Keltaisten sivujen avulla Käpylästä löytyi Helsingin Lasi ja Puu Oy, jossa sahaukset tehtiin seuraavaksi päiväksi 50 eurolla. Omaksi työosuudeksi jäi metallisten päätylistojen irroitus ja kiinnitys, sahattujen pintojen pintakäsittely, kuljetukset ja lopulta hyllystön kokoaminen varastossa.
Hyllyprojekti #2 koski kotona olevaa lehtihyllyä, jonka historia on tällainen:
Ostin joskus 1990-luvun alkupuolella olohuoneeseen kukkapöydän lehtihyllyksi. Lehdet olivat siinä tavanomaisella tavalla pinoissa:
Vuonna 1998 ratkaisin kasvavien ja vaikeasti käsiteltävien lehtipinojen ongelman alla näkyvällä laatikostolla, jossa lehdet ovat pystyasennossa. Siitä on helppo poistaa vanhentunut lehti uuden ilmestyessä. Lehden luenta tapahtuu viimeistään seuraavan numeron ilmestyessä tai laatikon täyttyessä. Mikäli poistettavassa lehdessä on säilyttämisen arvoisia kirjoituksia, ne sivut revin irti ja tallennan toisessa paikassa olevaan arkistoon.
Systeemi toimi aikansa hyvin, mutta rämettyi sittemmin tällaiseksi toimimattomaksi pölyn kerääjäksi:
Kuluneen viikon aikaansaannos oli vuoden 1998 periaatteella toimivan uuden lehtihyllyn teko em. varastohyllystön ylijäämähyllyistä ja lukemattomien lehtien läpikäynti. Vanha hylly jäi kokonaan kukkapenkiksi. Uusittu järjestely näyttää nyt tällaiselta:
Kolmesta punaisesta laatikosta yhdessä on talouselämää ja työyhteisöjä käsittelevät lehdet, toisessa tieto- ja muuta tekniikkaa käsittelevät lehdet. Sohvaa lähinnä olevassa laatikossa on kaikki muut lehdet aakkosjärjestyksessä. Alahyllyllä on paikka Hesareille ja niiden vieressä ulos vedettävät laatikot ajankohtaisille tarjouslehdille ja matkailumainoksille.
PS: Edellisessä viikkoraportissa kuvattu kannettava akku osoittautui oikein ajoitetuksi hankinnaksi. Tällä viikolla sitä tarvittiin, kun auton akku oli yhtenä iltana jostakin syystä niin tyhjä, että kellokin oli pysähtynyt.
Päiväkirja ilmestyy netissä yleensä viikonloppuisin.
Se avautuu kehyksineen osoitteesta
http://www.ahjos.net/journal
Palautetta voit lähettää osoitteeseen palaute@ahjos.net